Een kindertekening is eigenlijk een plattegrond van zijn identiteit Veel kinderen laten een prachtig spoor van ontwikkeling zien in hun tekeningen. Voordat een kind kan praten, 'tekent' het al. En ook in die eerste krabbels is al heel veel af te lezen. Letterlijk alles wat een kind tekent heeft voor mij als kindertherapeut een betekenis. Letterlijk alles wat een kind tekent heeft voor mij als kindertherapeut een betekenis. Wel of geen zon getekend, de plaats van de zon op een tekening, de vorm van een boom, een huis met of zonder deur of ramen, zelf het aantal appeltjes in een boom is niet toevallig gekozen maar kan verwijzen naar belangrijke momenten in het leven van het kind.
Via tekenen kan ik als therapeut ook communiceren met het kind en kan er een stroom op gang komen waardoor het kind zichzelf kan helen. Met speltherapie kan een kind al spelend op een harmonische manier de lagen rond de problematiek afpellen. Met tekentherapie is het mogelijk veel directer door te dringen tot de problematiek. Op basis van mijn kennis en ervaring kan waar nodig schakelen tussen beide therapieën of een combinatie toepassen. Met speltherapie kan ik kinderen tot circa 12 jaar helpen, maar met tekentherapie kan ik ook oudere kinderen goed helpen.
Kindertekentherapie is dus voor mij een waardevolle aanvulling binnen de speltherapie. Bijzonder voor mij als kindertherapeut is te zien dat de beelden in spel overeen komen met de beelden in de tekentaal.
|
|
Tekenen?
Als je kind thuiskomt met een tekening ben je al ouder al snel geneigd te vragen: "wat heb je getekend, wat stelt het voor?" Vervolgens ga je uitleggen wat er 'verkeerd' is getekend en hoe het beter moet.
Zo'n kindertekening is echter niet (alleen) een poging tot weergave van de realiteit maar een zichtbare beeldtaal van het onbewuste. Als een kind zijn huis tekent, zie je dus geen poging tot een getrouwe weergave van de realiteit maar een afdruk van zijn onbewuste beleving van zijn plek in de wereld.
Aan de manier waarop een kind een huis tekent kan ik als kindertherapeut zien of een kind stevig kan staan in de wereld, of het verbinding heeft met zijn omgeving, of het emoties kan uiten en of het zich bijvoorbeeld alleen voelt. Tekenen is een directe vorm van communicatie van het onbewuste, die niet te camoufleren is; dat kan verbaal wel.
|