|
mijn werkwijze en visie
Verloop van de behandeling
Wanneer we na het eerste oriënterend gesprek (kosteloos) tot de conclusie komen dat speltherapie jouw (jullie) kind zou kunnen helpen, maken we een afspraak voor een intakegesprek in de praktijk.
Je vertelt dan iets over de ontwikkeling van je kind. Het is dan heel fijn als je van te voren een verslag van een dag van je kind maakt, vanaf het moment van opstaan tot het gaan slapen van je kind. Dat nemen we dan samen door. Van daaruit komt vaak heel veel aan het licht. Ook een spontaan gemaakte (zonder opdracht) tekening kan mij veel inzicht geven in de ontwikkeling van je kind. Zo wordt de vraagstelling voor de ouder(s) en mij als therapeut duidelijk.
Na dit intakegesprek volgen er twee spelobservaties in de spelkamer. Aan de hand van deze observaties maak ik een spel-behandelingsplan met een doelstelling. Na het bespreken van dit spel-behandelingsplan kan ik na overeenstemming met de behandeling beginnen.
In het behandelingsplan zit altijd een pedagogische thuisplan, om het proces als ouder zo optimaal mogelijk te kunnen ondersteunen. Ook dit pedagogisch thuisplan wordt ook geëvalueerd en bijgesteld.
|
|
|
In sommige gevallen kan ik aanvullend met een zogenaamde 'GOrS' test (Gestructureerde Orthopedagogische Spelobservatiemethode) even duidelijker beeld krijgen van de problematiek. Of dat in jouw situatie zinvol is bespreken we van tevoren. Ik kan een standaard of uitgebreide test doen, beide met een verslaglegging.
Hulp voor ouders en kind
Binnen de speltherapie heeft de ouderbegeleiding een belangrijke plek. Het kind heeft de ouder nodig in zijn proces van helen. Er is tijdens de behandeling dan ook intensief contact met ouder(s). Even een telefoontje of email hoort hier ook bij. Het proces van het kind gedurende de therapie wordt zo zichtbaar voor de ouder(s). Ik werk ook samen met scholen, huisartsen en andere hulpleners (zie samenwerking) Als ouders wat extra ondersteuning kunnen gebruiken werk ik samen met systeemtherapeut Elisa Schuldt
Steeds na ongeveer 7 sessies is er een evaluatie met de ouder(s). Van elke sessie maak ik naast mijn eigen verslaglegging een overdraagbaar verslag van het kind voor de ouder(s). Vanuit deze evaluatie werken we verder.
Aan het eind maak ik een eindevaluatie waarin we samen terugkijken op het hele proces en bespreken hoe het verder moet in de toekomst. De meeste kinderen hebben tussen de 12 en 25 sessies nodig om verder te kunnen. Na de eerste twee spelobservaties kan ik daar meer duidelijkheid over geven.
Ik werk zo transparant mogelijk, probeer effectief te werken en zet mijn brede ervaring en deskundigheid in om het proces van het kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden naar het best haalbare eindresultaat.
verder lezen over mijn hulpaanbod
|
|
|
|