|
welke problemen
Kinderen kunnen veel verwerken in hun spel. Het kan echter zijn dat er zoveel te verwerken is, dat je kind dat zelf al spelend niet zelf kan. Dan kan speltherapie helpen.
In mijn praktijk help ik kinderen vanaf 4 jaar tot ongeveer 12 jaar (soms ouder) met uiteenlopende problemen. Dat kunnen emotionele problemen zijn, sociale problemen of problemen die kunnen ontstaan door traumatische ervaringen. Ik heb veel kinderen kunnen helpen met hechtingsproblemen (adoptie en echtscheiding), kinderen die heel sensitief in de wereld staan (hoog sensitief en hoogbegaafd), kinderen die gepest zijn, kinderen die ADHD gedrag laten zien (hoeft geen ADHD te zijn), kinderen die te maken hebben met ziekte en trauma’s van het kind zelf of in het gezin, (bijvoorbeeld situaties rond Burn-out), kinderen leren omgaan met psychische of lichamelijke beperkingen (spraak-taalstoornissen) en kinderen die autistiform gedrag laten zien.
Soms zijn de problemen eenduidig, maar veel vaker is er sprake van een combinatie van verschillende soorten problematiek of is er sprake van onderliggende problematiek.
Bijvoorbeeld bij hechtingsproblematiek wordt al snel gedacht aan bij kinderen met een adoptieachtergrond, maar het kan ook voorkomen bij kinderen van gescheiden ouders of als een ouder lang ziek is geweest. Het gedrag kan dan anders geïnterpreteerd worden, bijvoorbeeld als ADHD gedrag omdat het er zo uitziet, maar dat is het dan niet. Kortom het is altijd zoeken.
|
Het benoemen van de problematiek is natuurlijk belangrijk, maar staat bij mijn behandeling niet centraal. Ik werk holistisch, dus in mijn aanpak staat het kind staat centraal, niet alleen de problematiek.
Met mijn vakkennis en ervaring zoek ik naar wat jouw kind nodig heeft. Het doel van de behandeling is dat de problemen verdwijnen of weer hanteerbaar worden voor het kind en het gezin.
|
|
|
Signalen
Het is niet altijd meteen duidelijk dat je kind een probleem heeft, maar vaak zijn er wel signalen die daar op duiden. Je merkt dat ze:
| | snel prikkelbaar zijn
| | | opstandig en driftig zijn
| | | snel ruzie maken
| | | slecht slapen
| | | teruggetrokken zijn of juist drukker dan normaal
| | | buikpijn hebben of een andere lichamelijke klachten
| | | bedplassen
| | | snel en veel huilen
| | | angstig dromen
| | | zich alleen voelen
| | | faalangstig zijn of onzeker
| | | veel aandacht vragen
| | | zich niet kunnen aanpassen aan veranderingen
| | | niet alleen kunnen spelen
| | | zich moeilijk kunnen concentreren
| | | problemen hebben met het omgaan met andere kinderen
| | | pestgedrag laten zien of gepest worden
| | | wegloopgedrag vertonen
| | | geen zin hebben in leren
| | | dingen wegnemen
| | | zich anders voelen dan andere kinderen
|
|
|
|
Deze problemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Je kunt hierin grofweg drie probleemgebieden onderscheiden:
|
|
|
Emotionele problemen
| | problemen met het uiten van gevoelens als angst, boosheid, verdriet
| | | te weinig zelfvertrouwen
| | | een negatief zelfbeeld
| | | hechtingsproblemen
|
|
|
|
Sociale problemen
| | moeilijkheden in de omgang met leeftijdgenootjes (niet kunnen samenspelen, pesten, teruggetrokken gedrag)
| | | moeilijkheden in de omgang met volwassenen (gedragsproblemen, slecht luisteren)
|
|
|
|
Traumatische ervaringen
| | verlies van belangrijke personen,
| | | verandering van de thuissituatie of gezinssamenstelling, (bijvoorbeeld echtscheiding of adoptie)
| | | mishandeling of daarvan getuige zijn,
| | | fysieke, affectieve en geestelijke verwaarlozing,
| | | ziekte, een handicap of psychiatrische problematiek van het kind zelf of gezinsleden,
| | | nare gebeurtenissen zoals een ongeluk, pesten, oorlog
|
|
|
|
Hoe ik samen met jullie als ouders deze problemen voor je kind zou kunnen oplossen of hanteerbaar maken lees je hierna.
|
|
|
|